The Sea I Breathe reflecteert op de zee als de motor van zuurstofproductie, en plaatst de zee en de lucht naast elkaar als twee complementaire tegenpolen, de yin en yang van het ademhalen. Door afstand te nemen van een antropocentrische blik, waarin de natuur strikt wordt gezien als een hulpbron, daagt de tentoonstelling de maatschappelijke perceptie van het antropoceen en diens ingebedde (on)gelijkheid ten opzichte van het zeeleven uit.
The Sea I Breathe
Artists
- Nienke Roth
- Annabel Quick
- Flóra Lazin
- Albina N
Curator
- Lara Škulić
Graphic design
- Vita Kiewiet de Jonge
On show from 09.01.2026 to 01.03.2026
The Sea I Breathe aims to refocus attention on the marine ecosystem we perceive as ‘other’ and yet, depend on with every breath.
The works by artists Flóra Lazin, Albina N, Nienke Roth and Annabel Quick bring forward the issues of sea exploitation and endangered sea life, reflect on the dangers of air pollution, and honour the Northern Sea as inspiration for reconnecting to nature. An interplay between the artworks highlights a need for balance in the relationship between all natural life.
The Sea I Breathe heeft als doel de aandacht opnieuw te richten op het mariene ecosysteem dat wij als ‘anders’ beschouwen en waarvan wij met elke ademhaling afhankelijk zijn.
De werken van kunstenaars Flóra Lazin, Albina N, Nienke Roth en Annabel Quick brengen de problemen van zee-exploitatie en bedreigd zeeleven naar voren, reflecteren op de gevaren van luchtvervuiling en eren de Noordzee als inspiratiebron voor het hervinden van de verbinding met de natuur. Een samenspel tussen de kunstwerken benadrukt de noodzaak van balans in de relatie tussen al het natuurlijke leven.
Interdisciplinair kunstenaar en schrijver Nienke Roth werkt met de perspectieven van de natuur, diens rechten, verhalen en ecologische processen. Ze vindt ecologische kennis in de grijze zone tussen de fantasie en de wetenschap in.
Nienke’s methodes focussen zich op co-species storytelling en archieven aanleggen. Door het ontwikkelen van die verschillende methodes gaat Nienke in gesprek met de ecosystemen die haar omringen. Haar beeldende werken, objecten en installaties zijn in samenwerking met water, bodemloos, voedsel en planten gemaakt, waardoor ze altijd in impermanente staat verkeren. In elk project zijn de materialen die gebruikt worden en het bijbehorende maakproces even symbolisch als het werk dat zij presenteren.
Deze algen lijken onbelangrijk, maar zijn onderdeel van de reden waarom wij kunnen ademen op deze planeet. Ze doen hun bijnaam ‘longen van de aarde’ eer aan door meer dan zeventig procent van onze zuurstof te produceren, en doen wonderen voor de zuiverheid van de lucht en de zee.
De vele verwaarloosde kwaliteiten van de wieren zijn een symbool voor de vervreemding die velen van ons ervaren in de natuur - vooral in Nederland. Dit land heeft geen rotskusten en in het zand groeit niets. Dit maakt zeewier, naast de dode hoopjes achtergelaten door de ebbende zee, een zeldzame verschijning.
Door verschillende soorten tactiel en visueel onderzoek naar algen te laten zien, schuift Fluid Forests dit materiaal naar voren, en licht het een tipje van de sluier die de fijnmazige onderwaterwereld verbergt.
Interdisciplinary artist and writer Nienke Roth explores nature’s rights, its perspectives, its tales and its ecological processes, through a speculative documentary lens. She gains and shares ecological knowledge in the spaces where imagination and science meet.
Nienke’s methods focus on co-species storytelling and archiving. Through developing these methods Nienke converses with the ecosystems that surround her. Her image-based works, objects and installations are co-created with water, soil, foods and plants, therefore always existing in an impermanent condition. In each project the materials that are used, as well as the process of making them, are equally as symbolic as the work they depict.
The algae appear insignificant, yet they are part of the reason we are able to breathe on this planet. Nicknamed ‘lungs of the earth’, seaweed produces over seventy percent of our oxygen and does wonders in keeping air and oceans clean.
The many neglected qualities of seaweeds prove to be a telling example of the alienation from the natural environment many experience nowadays - especially in The Netherlands. This country doesn’t have any rocky coasts and the weeds don’t grow in sand, making them a rare sight - except for the dead heaps you find during low tide.
By showing different pieces of tactile and visual research into algae, Fluid Forests brings this material forward and unveils parts of the intricacy that exists under the water surface.
While visiting this exhibition the audience is invited to reflect on the consequences of short-term benefits humans get from exploiting nature and long-term dangers which could follow.
Tijdens het bezoek aan deze tentoonstelling worden de bezoekers uitgenodigd om stil te staan bij de gevolgen van de korte termijn voordelen die mensen halen uit het uitbuiten van de natuur, en de lange termijn gevaren die daaruit kunnen voortkomen.
Annabel Quick onderzoekt de uiteenlopende opvattingen over conservering en erfgoed via video, installatie en tekst. Deze ondervraging krijgt voor haar urgentie in het paradoxale streven om kunstwerken te bewaren voor een toekomstig klimaat dat steeds instabieler wordt. Quick hoopt haar praktijk te definiëren door deze nieuwsgierigheid naar de objecten van het verleden en de arbeid die ze impliceren voor de toekomst, om te vragen of verval ook een vorm van materiële handelingskracht kan zijn. Ze gebruikt vluchtige media zoals instabiele afgietsels, vluchtige verven en animatie om narratieven van speculatief onderzoek te creëren.
In de serie Land-letting worden afgietsels van een Nederlands landschapschilderij uit de 20e eeuw bewaard in vislijm. Vislijm is een materiaal dat wordt gemaakt van de zwemblaas van een steur en dat in de kunstconservering wordt gebruikt voor het herstellen van papier en doek. Bij het overwegen van hun ingrepen in kunstwerken streven conservatoren ernaar niets onomkeerbaars te doen, in het besef dat hun waarden zullen verschillen van die van de toekomst. Vislijm, die wateroplosbaar en daarmee omkeerbaar is, lijkt dit principe van ‘do no harm’ te volgen. De bijbehorende animatie, Liquidity, volgt het leven van de gebruikte vis en diens transformatie van materie naar materiaal. Via deze microkosmos van de spanning tussen cultureel en ecologisch erfgoed richten Liquidity en Land-letting zich op de arbeid en de lichamen van anderen die worden ingezet om kunstwerken te restaureren. Door de processen te tonen die hun materialiteit in stand houden, wordt de opvatting van kunstwerken als op zichzelf staande, unieke creaties gecompliceerd.
Annabel Quick explores the varying understandings of conservation and heritage through video, installation and text. This interrogation finds its urgency for her in the paradox of preserving artworks for an increasingly unstable future climate. Quick hopes to define her practice through this curiosity towards the objects of the past and the labour they imply for the future, to ask if decay can also be a form of material agency. She uses transient media such as unstable casts, volatile paints, and animation to create narratives of speculative investigation.
In the series Land-letting, casts of a Dutch 20th century landscape painting are preserved in fish glue. Fish glue is a material made from the swim bladder of a sturgeon fish and used in art conservation for the repair of paper and canvas. When considering their alterations to artworks, conservators aim to do nothing irreversible, knowing that their values will differ to those of the future. Fish glue, which is water-reversible, seems to follow their principle of ‘do no harm’. The accompanying animation, Liquidity, follows the life of the fish used and its transformation from matter to material. Through this microcosm of the force of cultural against environmental heritage, Liquidity and Land-letting focus on the labour and bodies of others used to restore artworks. By showing the processes that uphold their materiality, the view of artworks as singular creations is complicated.
The narrative explores a deep interconnection of ecosystems and individual efforts which are needed in maintaining safety and harmony of species.
Het narratief verkent een diepe onderlinge verbondenheid van ecosystemen en de individuele inspanningen die nodig zijn om veiligheid en harmonie tussen soorten te behouden.
Flóra Lazin is een Hongaars-Servische 3D-multimediakunstenaar, recent afgestudeerd in Interactive Media Design aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag met een Bachelor of Design. Haar werk is voornamelijk digitaal, waarbij ze 3D-beeldvorming als haar belangrijkste medium gebruikt. Ze verkent de natuurlijke wereld en vertaalt deze naar de digitale ruimte. Hierbij verandert ze het alledaagse, mensgerichte perspectief op de wereld in het hypothetische en het unheimliche, waar ze kan speculeren over meer-dan-menselijke narratieven. Ze speculeert over toekomstige werelden waarin de scheiding tussen mens en niet-mens vervaagt.
Door toekomstscenario’s te construeren met een intuïtieve aard vertelt ze verhalen via visuele narratieven, illusie, texturen en kleuren. Bewegend tussen design, fictie en hybride toekomsten, herverbeeldt en transformeert ze de vorm van het menselijk lichaam, waarbij ze bevraagt wat het in de toekomst zou kunnen betekenen om mens te zijn, of hoe mensen misschien aliens worden op hun “eigen” planeet. In haar niet-digitale werk onderzoekt en werkt ze met biologisch afbreekbare materialen die haar in staat stellen te experimenteren op de schaal van de natuur.
The Future of Lungs (2023) is een speculatieve video-installatie met vijf bio plastische kunstwerken die de toekomst van menselijk leven onderzoekt aan de hand van luchtvervuiling, waarin mensen gedwongen worden plant-mens-hybriden te worden om de vervuiling en schade die zij de aarde hebben toegebracht terug te draaien.
Flóra Lazin is a Hungarian-Serbian 3D multi-media artist, recently graduated from Interactive Media Design at the Royal Academy of Art in The Hague with a Bachelor of Design. Her work is mainly in digital form using 3D image making as her main medium. She explores the natural world and translates it into the digital space. Hereby she changes the mundane, human centered perspective of the world into the hypothetical and uncanny, where she is able to speculate on more than human narratives. She speculates on future worlds where the division between human and nonhuman blur.
Through constructing future scenarios with an intuitive nature she tells stories through visual narrative, illusion, textures, and colors. Moving between design, fiction and hybrid futures, she reimagines and alters the form of the human body, questioning what it might mean to be human in the future, or how humans might become aliens on their “own” planet. When it comes to non-digital she’s researching and working with biodegradable materials that allows her to experiment on Nature’s scale.
The Future of Lungs (2023) is a speculative video installation with 5 bioplastic artworks that explores the future of human life examining air pollution, where humans are forced to become plant-human hybrids to reverse the pollution and damage they have done to Earth.
The visitors are hereby encouraged to find a silver lining to these issues, creating awareness about the risks and acceptance of natural organisms as the vital forces of our shared ecosystem while honouring oceans and seas as the home of oxygen and the very first cradles of living organisms on Earth.
De bezoekers worden daarom aangemoedigd een zilveren randje te vinden in deze problematiek, bewustzijn te creëren over de risico’s en natuurlijke organismen te accepteren als de vitale krachten van ons gedeelde ecosysteem, terwijl zij oceanen en zeeën eren als de bron van zuurstof en de allereerste wiegen van levende organismen op aarde.
Albina N is een multidisciplinaire kunstenares, ze onderzoekt de complexiteit en
emotionele lading van de relatie tussen mens en natuur in het licht van de
ecologische crisis. Haar werk bekritiseert milieu-onverschilligheid, door kapitaal
gedreven overproductie en overconsumptie van natuurlijke hulpbronnen.
Ze ziet haar werk als een manier om zich bezig te houden met milieukwesties en
wetenschappelijk onderzoek daarover. Op dit moment richt ze zich vooral op door de mens veroorzaakte veranderingen in het milieu — zoals het verlies aan biodiversiteit, verstoring van ecosystemen — en de retoriek rondom de ecologische crisis.
In de kern van haar werk ligt een diepgaande betrokkenheid bij de fysieke aard van
materialen — de verkenning van materiaalcombinaties, het tegenover elkaar
plaatsen van industriële en natuurlijke elementen, en het creëren van interactieve
objecten en installaties.
Haar recente project in de tentoonstelling omvat Bivalve’s Lullaby (2024), Challenger’s (2024), en Deep Sea Creature (2023), waarin zij het thema klimaatangst in relatie tot de stijgende zeespiegel behandeld. In dit locatie gebonden project onderzocht Albina de biodiversiteit van de Noordzee en maakte zij gebruik van lokaal verzamelde materialen zoals hout en mosselschelpen, afkomstig van de kusten van Scheveningen, Kijkduin, Zandmotor en Monster.
Melancholisch en ironisch tegelijk kwamen de objecten, teksten en ruimtelijke constructie samen in een totaalinstallatie die haar persoonlijke en complexe verhouding tot dit vraagstuk weerspiegelde.
Albina N is a multidisciplinary artist whose practice investigates the complexity and sentiment inherent in human–nature relationships in the context of ecological crisis. Her work critically addresses environmental blindness, capital-driven overproduction, and overconsumption of natural resources. The red thread in her work is a concern about widening psychological divide between human and nature.
She sees her practice as a means of engaging with the complex terrain of environmental studies and related academic research. The current focus of her theoretical investigation is anthropogenic environmental changes — such as biodiversity loss, disruption of ecosystems, — and the rhetoric around ecological crisis.
At the heart of her practice lies a deep engagement with the physicality of materials — the exploration of material combinations, juxtaposition of industrial and natural elements, and creation of interactive objects and installations.
Her recent project featured in the exhibition includes Bivalve’s Lullaby (2024), Challenger’s (2024), Deep Sea Creature (2023), she addressed the topic of climate anxiety concerning the context of sea-level rise. In that site-specific project, Albina explored the biodiversity of the North Sea and introduced locally sourced materials such as wood and mussel shells collected at the shores of Scheveningen, Kijkduin, Zandmotor, and Monster.
Melancholic and ironic at the same time, the objects, text, and spatial construction emerged in a total installation that reflected personal complex relationships to the issue.
Curious about the events around this exhibition? Find the full program in the agenda.
The Sea I Breathe is on show from 09.01.2026 to 01.03.2026. Many gratitudes to the artists for being part of this exhibition.